Comunicat de presă, 02.07.2019

Eliminați barierele ce împiedică participarea politică!

Dorim să salutăm decizia de a schimba legea privind alegerea Președintelui și respectiv a Camerei Deputaților și Senatului în sensul facilitării accesului la vot pentru cetățenii români din diaspora.

Cu toate acestea deplângem faptul că modificările s-au redus doar la acest aspect, ignorându-se alte probleme majore din legislație. Atât noi câtși reprezentanții societății civile am ridicat problema existența celor mai mari bariere din Uniunea Europeană în calea participării la alegeri, și anume necesitatea depunerii unui număr de ​ 200.000 de semnături de susținere. În proiectul ce urmează să fie votat, ​ candidaturile se depun cu 50 de zile înainte de ziua alegerilor. Dacă Guvernul face anunțul la limita celor 75 de zile, ​ perioada de strângere efectivă a acestora este ​ 25 de zile​ , total insuficientă în opinia noastră.

Considerăm că aceste reguli singulare la nivel european sunt inacceptabile și pun la îndoială caracterul democratic al statutului român. Partidul Democrației și Solidarității – Demos a contestat în justiție aceste proceduri și reglementări care, cumulativ, duc la încălcarea drepturilor fundamentale și anulează principiul pluralismului politic prevăzut în Constituție. Contestația, în urma respingerii de către BEC a cererii de înregistrare a candidaturilor la alegerile pentru Parlamentul European, a fost admisă de Curtea de Apel a Tribunalului București și trimisă Curții Constituționale spre analiză și deliberare. Deși legea contestată este cea de alegere a Parlamentului European, în cea privind alegerea președintelui există aceleași condiții restrictive de participare similare.

Inspirați de bunele practici europene, propunem reducerea pragului de semnături la cel mult 0,1% din totalul cetățenilor cu drept de vot din circumscripție, indiferent de mărimea acesteia. Solicităm de asemenea ca semnăturile de susținere să poată fi acordate mai multor partide și candidați iar perioada efectivă de strângere a acestora să fie de cel puțin 90 de zile calendaristice.

Contact:

Claudiu Crăciun, Secretar general

Telefon: 0744811564

Partidul Democrației și Solidarității – Demos

 

Anexa 1. Propuneri

Propuneri de modificare a legilor electorale pe care le considerăm esențiale pentru îmbunătățirea scrutinului pentru alegerea Președintelui României și aplicarea lor în viitor la toate celelalte tipuri de scrutine din România (parlamentare, europarlamentare, locale).

1. Reducerea numărului de semnături necesar pentru validarea participării unei formațiuni politice la un scrutin electoral și eliminarea restricției impuse alegătorilor de a susține un singur partid, alianță sau candidat independent. (modificarea art. 4 din Legea nr. 370/2004)

România are una din cele mai restrictive legislații electorale în privința accesului partidelor politice și a candidaților independenți în alegerile de toate tipurile (europarlamentare, parlamentare, prezidențiale, locale).

Cu ocazia alegerilor europarlamentare, am arătat, printr-un studiu comparativ​ , că în mai mult de jumătate din statele membre UE nu există nici o cerință privitoare la strângerea de semnături, în timp ce în restul statelor numărul variază de la 30 de semnături necesare pentru ca un partid să propună candidați în Olanda, până la 20.000 de semnături în Ungaria și 30.000 de semnături în Italia (pentru partidele neparlamentare). Numai în România se cer 200.000 de semnături unice.

Impunerea cerinței de a strânge un număr extrem de ridicat de semnături exclude din competiția electorală candidații partidelor mici sau ai partidelor nou constituite, care nu au infrastructura și nici resursele necesare pentru a strânge aceste semnături într-un timp scurt. Condiția are un caracter nedemocratic, îngrădind dreptul de a fi ales (garantat de Constituție) și, totodată, nelăsând propriilor alegători oportunitatea de a afla, în timpul campaniei electorale, programele electorale și a decide, prin vot, relevanța politică a candidatului/ei unui partid politic sau independent.

Considerăm că reprezentativitatea corespondentă fiecărui mandat este legal instituită prin existența unui prag electoral. Însă, pragul electoral instituit este modalitatea de diferențiere între partidele și candidații reprezentativi și cei nereprezentativi. În ceea ce privește potențialul de reprezentativitate, acesta este crescut pe durata campaniei electorală propriu-zise, perioadă în care partidele și candidații își prezintă programele, organizat și în conformitate cu legea.

În legislația actuală, partidele și candidații sunt împiedicați să își demonstreze reprezentativitatea prin excluderea din campania electorală și din procesul electoral. Nu se poate pune semnul egalității între reprezentativitatea pe care candidații trebuie să o dovedească în cursa electorală și condițiile legale de înscriere la aceasta. Reprezentativitatea este un rezultat al campaniei electorale și al procesului electoral, nu o precondiție a participării în cadrul acestora.

În plus, reprezentativitatea nu poate fi dovedită prin strângerea unui număr atât de mare de semnături. Reprezentativitatea, măsurată prin numărul de voturi obținute, suficiente sau nu pentru obținerea mandatelor, poate fi obținută prin comunicarea publică, prin mass-mediași mediu online, organizarea de evenimente, comunicările individuale ale membrilor.

Propunem eliminarea cerinței de unicitate pentru toate scrutinurile și scăderea numărului de semnături necesare pentru participarea la alegeri la 0.1% din populația cu drept de vot înregistrată într-o circumscripție.

Participarea partidelor politice, alianțelor și candidaților independenți la alegeri, inclusiv prin propunerea de candidați în alegerile prezidențiale, este fundamentală pentru un stat democratic. Ea servește interesului public și este expresia principiului constituțional al pluralismului politic.

 

2. ​ Extinderea dreptului de a integra birourile electorale ale secțiilor de votare din străinătate tuturor formațiunilor politice. (modificarea art. 23 din Legea nr. 370/2004)

În momentul de față, biroul unui secții de votare din străinătate este format dintr-un Președinte fără afiliere politică, precum și de către 2-6 membri reprezentând formațiunile politice care au propus candidați, prezența celor din urmă fiind asigurată de către voluntari neafiliați politic în caz de număr insuficient de reprezentanți ai formațiunilor politice. Senatul României, prin noua propunere legislativă, vizează modificarea numărului de membri necesari pentru a asigura funcționarea unei secții de votare din străinătate la minim 5 membri, pe același criteriu al afilierii politice.

Însa, conform raportului Ministerului de Afaceri Externe privind scrutinul pentru alegerea membrilor Parlamentului European, unii membrii de birou afiliați politic nu s-au prezentat în secțiile aferente în ziua votării, ceea ce a îngreunat derularea alegerilor.

Formațiunile politice ce nu reușesc să prezinte candidați din cauza pragului de 200.000 de semnături trebuie să aibă dreptul de a participa în mod sistematic la derularea procesului de votare, cel puțin în secțiile de vot din străinătate unde nevoile de resurse umane sunt cele mai acute.

 

3. Asigurarea exercitării dreptului de vot de către persoanele cu dizabilități (modificarea art. 9, alin 1, lit d, art. 44, alin 4 lit. e si alin 7 lit. e și Legea nr. 379/2004)

Salutăm pe această cale intenția Senatului României de a modifica legislația electorală în sensul facilitării accesului persoanelor cu mobilitate redusă, prin asigurarea opțiunii de a vota la o secție de votare accesibilă.

Cerem plenului Parlamentului să voteze aceste modificări și să ia în considerare următoarele măsuri suplimentare. În primul rând, este necesar a se pune la dispoziția alegătorilor cu mobilitate redusă o hartă a secțiilor de vot accesibile, facilitând astfel orientarea acestora în ziua alegerilor. În al doilea rând, este necesar un audit de accesibilitate al secțiilor de votare, urmărindu-se distribuirea lor egală în teritoriu.

 

4. Extinderea votului prin corespondență pentru toți alegătorii români și demararea unei campanii de informare, prin hotărâre de guvern, pentru promovarea acestuia. (introducerea unui nou articol în Legea nr. 370/2004)

Votul prin corespondență ar trebui să fie reglementat atât pentru românii din străinătate, cât și pentru românii din țară pentru toate scrutinurile.

Având în vedere lipsa unei evidențe clare a numărului de români cu reședință de domiciliu în alte țări, precum și a numărului de români din țară ce domiciliază efectiv în altă localitate decât cea de reședință oficială, e nevoie de o diversificare. Soluția cea mai eficientă în acest moment este de a largi accesul la votul prin corespondența.

Pentru ca o asemenea măsură – ce reprezintă o noutate pentru sistemul electoral românesc – să fie efectiv implementată, Guvernul României trebuie să asigure derularea unei campanii de informare masive în rândul românilor din țarăși străinătate. La 30 de zile de la intrarea în vigoare a noii legi, Guvernul adoptă o hotărâre de guvern pentru a determina bugetul necesar pentru derularea campaniei de către autoritățile publice competente precum și pentru a încadra execuția sa.

Lasă un răspuns

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Post comment